Kom på onsdag

På hälsocentralen i Ersboda hade man länge erbjudit sina patienter bokningsbara tider och drop-in för akuta ärenden. Det visade sig med tiden att antalet bokningsbara besök ofta tog slut snabbt och många fick därför vänta på vård tillsammans med alla patienterna som kommit för akuta besvär. Det resulterade i långa väntetider och mycket administration för personalen. För att lösa problemet infördes en särskild dag med en snabbmottagning för okomplicerade fall. Alla specialistläkare skulle den här dagen ha fullt fokus på att klara av 8 patienter på förmiddagen och 8 på eftermiddagen. De bokningsbara tiderna hanterades som vanligt inom en vecka. Effekten av denna omställning märktes direkt. Patienterna som behövde akut vård fick det snabbare, väntetiderna för bokade besök kortades och personalen upplevde en större tillfredställelse. 

Ansvarig Kontaktperson

Mats Persson
Mats.Persson@vll.se
Även delaktig i
Blodtrycksmottagning

Gästbloggare

Senaste Goda Exempel